Ecce Venit Cum Nubibus

Vi ger ut och säljer noter. Se Noter för närmare information.

Ecce Venit Cum Nubibus, nilsson

I den ofta framförda ”Ecce venit” har Torsten Nilsson sammanställt dramatiska texter ur Uppenbarelseboken till sju korta sånger. Verket är komponerat parallellt till både den latinska Vulgatatexten och den svenska översättningen och är tonsatt för hög mezzo eller sopran och orgel. Tonspråket är delvis expressivt och romantiskt, stundom dramatiskt. Solostämman beledsagas av en nästan improvisatoriskt målande och djärv orgelsats.

Torsten Nilsson har berikat den andliga solosångsrepertoaren med flera betydande verk, t ex. Consolamini,consolamini , popule meussom komponerades 1965 och uruppfördes i Berlin (utgiven på Bärenreiter). Eftersom ”Ecce venit” inte erbjuder de utmaningar beträffande tonträffning som utmärker ”Consolamini” torde dessa sju korta sånger med sin måttliga svårighetsgrad komma att infogas i många solisters repertoar.